Dag 6, deel 2 - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Géke - WaarBenJij.nu Dag 6, deel 2 - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Géke - WaarBenJij.nu

Dag 6, deel 2

Blijf op de hoogte en volg Géke

01 Februari 2014 | Gambia, Brikama

We hebben heel even tijd om te relaxen. Dan komt onze chauffeur Muhammed, die brengt ons met dozen vol voetbalkleding voor 2 teams en voor elk team ook 2 voetballen naar Kuloro. Onderweg pikken we Nicole op. Maar ook vriend Yanks gaat met ons mee. Hij is toer- en vogelgids. En toen ik hem van ons tripje van vanmiddag vertelde liet hij weten daar vandaan te komen... De taxi is groot genoeg dus hup, ook mee...
Als we aankomen in Kuloro weten we niet wat ons staat te wachten... Een groet groep dansende en zingende mensen wacht ons op. We worden binnengehaald als helden... die had niemand verwacht... Nicole vraagt aan mij wat dit allemaal is. Ik zeg tegen haar dat ik het ook niet weet. Heb het nog niet eerder meegemaakt... We laten ons leiden naar een compound waar op een podium een aantal stoelen klaar staan... voor ons. We nemen plaats en als iedereen gestopt is met zingen en dansen begint een ware ceremonie van toespraken door hooggeplaatste dorpsbewoners. Een toneelstukje door de jeugd, een kleine uitvoering door kleine jongetjes. Een voordracht door een meisje van een jaar of 15. ik weet niet wat ik zeggen moet. Maar ik moet iets zeggen, men verwacht ook van mij een toespraak. Ik zeg dat ik blij ben dat ik er ben en dat ik dankbaar ben dat ik de materialen aan hen mag overhandigen. En ik dank ze heel hartelijk voor de meer dan warme ontvangst, Abarakaa... Dan gaan we over tot de officiële overhandiging. Coaches en enkele spelers van beide clubs komen om de beurt op het podium om shirts en ballen in ontvangst te nemen. En ze zijn blij... Heel blij. De overhandiging gebeurd onder toeziend oog van een luid zingende en dansende gemeenschap. Oprechte blijdschap. Daar wordt ik dan weer stil van... Na de overhandiging gaan we naar het voetbalveld. Beide teams gaan daar een wedstrijd spelen, tegen elkaar. Eerst nog heel veel foto's, en de overhandiging van een bedankbrief en een kado voor mij... een houtsnijwerk, mooi! Nu de ceremonie zo uitgebreid was besluiten we niet de hele wedstrijd uit te kijken. Het is al veel later dan gedacht. Maar het was geweldig! Ook Amadou. Muhammed en Yanks vonden het geweldig. En Nicole, haar eerste culturele ervaring in Gambia kan niet meer stuk! Deze dag eindigen we moe maar voldaan. Super dat Nicole er bij was op deze super-dag!

  • 15 Februari 2014 - 09:19

    Marian:

    Deze foto's had ik nog niet gezien ...... wat energie, wat een blijdschap voor 2 ballen en allemaal een shirt. Bijna onbegrijpelijk in onze luxe maar tegelijk geeft het aan hoe weinig daar is en dat een druppel op een gloeiende plaat zeer zeker wat uitmaakt. Dat heb jij aan de lijve mogen en kunnen ervaren: Top. Ff volop DANK JE wel mag dit gebeuren zijn voor alle energie, tijd en liefde die je gegeven hebt in Nederland.

  • 16 Februari 2014 - 00:06

    Saskia Honcoop:

    Oh wat leuk je hebt een waar ben jij pagina aangemaakt.Zo herkenbaar dit en geweldig om te lezen en krijg gelijk weer heimwee :-) en ik ben net 3 maanden geleden geweest hahaha samen met mijn dochter Lindsay,maar echt mooi om te zien dat het virus je zo te pakken heeft en je het waarschijnlijk ook nooit meer kwijt raakt ;-) en je bent echt goed bezig joh en wat een mooie foto,s,daar kun je met veel plezier op terug kijken en nog heel lang op teren,zo werkt het in ieder geval bij mij wel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Géke

In willekeurige volgorde: -Schippersvrouw/stuurman in de binnenvaart -Verzorgende D in de thuiszorg -Voorzitter/projectleider bij stichting 4Gambia -Moeder van 3 jongens

Actief sinds 14 Jan. 2014
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 11107

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2014 - 22 Oktober 2014

Gambia, oktober 2014

27 Januari 2014 - 10 Februari 2014

Gambia, januari/februari 2014

Landen bezocht: